تأثیر رژیم غذایی نامناسب وعدم ورزش برسرعت بخشیدن به شروع بیماریهای مرتبط با پیری

 آیا رژیم غذایی نامناسب و فقدان تحرک می تواند شما را سریع تر پیر کند؟ محققان کلینیک مایو بر این باورند که بین فاکتورهای قابل اصلاح شیوه ی زندگی و فرآیندهای بیولوژیک پیری ارتباطی وجود دارد.

 در مطالعه ی اخیر محققان نشان دادند که رژیم غذایی نامناسب و فقدان تحرک و ورزش می تواند پیری  سلولی و بیماریهای مرتبط با سن را در موشها شتاب بخشد. نتایج این تحقیقات درمجله ی Diabetes  منتشر گردید.

سلولهای پیر به سلولهایی اطلاق می شود که در بروز بیماری و شرایط مرتبط با سن نقش دارند. محققان کلینیک پیری مایو دریافتند که ورزش از تجمع سلولهای پیر زودرس جلوگیری کرده و از سلولها در برابر اثرات مخرب رژیم غذایی ناسالم از جمله نقایص فیزیکی، قلبی، اختلالات متابولیکی و دیابت محافظت می کند.

 پرفسور LeBrasseurمی گوید: ما دریافتیم درهر دو سطح بیولوژیکی و بالینی، تغذیه ی نامناسب و شیوه ی زندگی غیرفعال، پیری را تسریع می کند، مطالعه ی ما این مشکلات را در سطح سلولی با جزئیات بخوبی نشان داده است و ما می توانیم این تغییرات را بصورت بالینی مشاهده کنیم، افراد باید  بدانند اگر در میانسالی به بیماریهایی نظیر آلزایمر، دیابت یا بیماریهای قلبی عروقی مبتلا نیستند اما فرآیندهای بیولوژیکی مرتبط با این بیماریها در بدن آنها درحال وقوع است.

 در این تحقیقات، موشها با دو نوع رژیم غذایی تغذیه شدند: یک رژیم غذایی سالم و یک  رژیم غذایی نامناسب که دانشمندان نام آنرا "رژیم غذایی فست فود" نهادند. درموشهایی که با رژیم غذایی نامناسب تغذیه شده بودند، تغییرات مضری در پارامترهای سلامت از جمله وزن بدن، ترکیب بدنی، افزایش توده ی چربی بدنی تا نزدیک به 300 درصد در طی 4 ماه مشاهده گردید. توده ی چربی بدن تا حد زیادی  در ناحیه ی میانی اطراف اندام های داخلی انباشته شده بود، منطقه ای که با بیماریهای مرتبط با چاقی در ارتباط است.

 در حالیکه اثرات مضر رژیم غذایی فست فود بسیار مشهود است، محققان بهبود قابل توجهی در سلامت این موشها پس از انجام ورزش مشاهده کردند. دانشمندان نیمی از موشهای هر دو گروه را بروی  چرخ ورزشی قرار دادند. موشهایی که در گروه رژیم فست فود قرار داشتند با انجام ورزش، دیگر اضافه وزن نیافتند و تجمع چربی بدنی آنها  سرکوب گردید و در برابر تجمع سلولهای پیر محافظت شدند. موشهایی که با رژیم غذایی نرمال تغذیه شده بودند نیز از فواید انجام ورزش بهره مند شدند.

 دکتر LeBrasseurمی گوید: برخی  از ما معتقدیم  پیری چیزی است که برای همه ی ما اتفاق می افتد و یک سرنوشت مقدر است و در سن 65 ،70 یا 80 سالگی همه ی ما به بیماری آلزایمر و بیماریهای قلبی عروقی و پوکی استخوان مبتلا خواهیم شد. اما نتایج تحقیقات ما نشان می دهد عوامل قابل اصلاح در زندگی نظیر رژیم غذایی سالم و مهمتر از آن انجام فعالیت بدنی و ورزش منظم (نه به اندازه ی یک ورزشکار دو ماراتن) به اندازه ی تبدیل آن به یک عادت همیشگی به سالم ماندن و جلوگیری از فرآیندهای پیش برنده ی پیری و بیماریهای مرتبط با پیری کمک می کند.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/03/160316105137.htm